Αρχική σελίδα ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ Δελφοί. Ο ομφαλός της γης

Δελφοί. Ο ομφαλός της γης

Δελφοί πανοραμική

Οι Δελφοί με το ιερό του Απόλλωνα ήταν το μεγαλύτερο θρησκευτικό κέντρο του αρχαίου κόσμου. Εκεί βρίσκονταν το μαντείο, όπου μέσω της Πυθίας, φανερώνονταν στους θνητούς οι επιθυμίες του θεού. Οι Δελφοί ήταν ο «ομφαλός της γης» και έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στην πολιτική και θρησκευτική ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Σήμερα αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Περιεχόμενα άρθρου

Ιστορία των Δελφών

Η ιστορία των Δελφών χάνεται στα βάθη των αιώνων. Η περιοχή κατοικείται από τη νεολιθική εποχή. Οι Φαιδριάδες πέτρες με την Κασταλία πηγή, στη νοτιοδυτική πλευρά του Παρνασσού, ήταν το κατάλληλο μέρος για την ίδρυση ενός μαντείου για τη λατρεία της θεάς Γης. Στα μυκηναϊκά χρόνια χτίστηκε εκεί ένας μικρός οικισμός με το όνομα Πυθώ. Ο Όμηρος αναφέρει στην Ιλιάδα (Β, 520), ότι η Πυθώ συμμετείχε στον Τρωικό Πόλεμο στο πλευρό των Αχαιών. Στον ομηρικό ύμνο για τον Απόλλωνα, η Πυθώ ήταν το μέρος, που σκότωσε ο Απόλλωνας τον Πύθωνα, το φύλακα του παλιού μαντείου και ίδρυσε το δικό του. Η καθιέρωση της λατρείας του Δωδεκάθεου και οι κοινωνικές αλλαγές στον ελλαδικό χώρο από τον 11ο αιώνα π.Χ. έφεραν την ονομασία Δελφοί για την περιοχή αυτή.

Για την προέλευση της λέξης «Δελφοί» υπάρχουν πολλές εκδοχές. Σύμφωνα με τον Παυσανία στο έργο του Ελλάδος περιήγησις (Φωκικά, 6.3), ο Δελφός ήταν γιος του Απόλλωνα και της Κελαινώς. Ο Αισχύλος στην εισαγωγή του έργου του Ευμενίδες (στ. 16) γράφει, ότι ο Δελφός ήταν βασιλιάς της περιοχής αυτής του Παρνασσού (Δελφός τε χώρας τῆσδε πρυμνήτης ἄναξ). Τέλος, πολλοί στην αρχαία Έλλαδα πίστευαν, ότι η λέξη Δελφοί προέρχονταν από τη λέξη «δελφύς» που σήμαινε τη μήτρα. 

Φωκικά, 6.3

"λέγεται δὲ καὶ ἄλλος διάφορος λόγος τῷ προτέρῳ, Ἀπόλλωνι ἐκ νύμφης Κωρυκίας γενέσθαι Λύκωρον, καὶ ἀπὸ μὲν Λυκώρου πόλιν Λυκώρειαν, τὸ ἄντρον δὲ ὀνομασθῆναι τὸ Κωρύκιον ἀπὸ τῆς νύμφης. λέγεται δὲ καὶ τάδε, Κελαινὼ θυγατέρα Ὑάμῳ τῷ Λυκώρου γενέσθαι, Δελφὸν δέ, ἀφ' οὗ τῇ πόλει τὸ ὄνομα τὸ ἐφ' ἡμῶν ἐστι, Κελαινοῦς τε αὐτὸν τῆς Ὑάμου καὶ Ἀπόλλωνος εἶναι.”

Ακμή και παρακμή των Δελφών

Οι Δελφοί άκμασαν για 400 χρόνια περίπου έως τον 4ο αιώνα π.Χ. Την περίοδο αυτή το ιερό αναπτύχθηκε σημαντικά με την κατασκευή λαμπρών οικοδομημάτων, όπως ο ναός του Απόλλωνα, το Στάδιο, το κυκλικό κτίριο της Θόλου στο ιερό της Αθηνάς Προναίας, το Γυμνάσιο κ.α. Οι Δελφοί συνδέθηκαν με το θεσμό των αμφικτιονιών στην αρχαία Ελλάδα. Η Δελφική αμφικτυονία ήταν η ισχυρότερη. Το μεγαλείο όμως και ο συσσωρευμένος πλούτος των Δελφών προκάλεσε έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις ανάμεσα στις πόλεις-κράτη της αρχαίας Ελλάδας με συνέπεια το ξέσπασμα των Ιερών Πολέμων για τον έλεγχο τους.

Η σταδιακή παρακμή του ιερού των Δελφών ξεκινά από την ελληνιστική εποχή. Οι ηγεμόνες της εποχής χρησιμοποιούσαν το χώρο για την προβολή τους, με την κατασκευή εντυπωσιακών ανδριάντων, όπως του βασιλιά της Περγάμου Άτταλου Α΄. Τον 1ο αιώνα π.Χ., ο Ρωμαίος στρατηγός Σύλλας λεηλάτησε τους Δελφούς και πολύ αργότερα ο αυτοκράτορας Νέρωνας αφαίρεσε 500 χρυσά αγάλματα για να στολίσει τη Ρώμη, όπως αναφέρει και ο Παυσανίας (Φωκικά X 7.1). Ο φιλέλληνας αυτοκράτορας Ανδριανός προσπάθησε μάταια να επαναφέρει την παλιά αίγλη στο ιερό. Η νέα θρησκεία του χριστιανισμού κυριαρχούσε σιγά σιγά στον αρχαίο κόσμο.

[7.1] ἔοικε δὲ ἐξ ἀρχῆς τὸ ἱερὸν τὸ ἐν Δελφοῖς ὑπὸ ἀνθρώπων ἐπιβεβουλεῦσθαι πλείστων ἤδη. οὗτός τε ὁ Εὐβοεὺς λῃστὴς καὶ ἔτεσιν ὕστερον τὸ ἔθνος τὸ Φλεγυῶν, ἔτι δὲ Πύῤῥος ὁ Ἀχιλλέως ἐπεχείρησεν αὐτῷ, καὶ δυνάμεως μοῖρα τῆς Ξέρξου, καὶ οἱ χρόνον τε ἐπὶ πλεῖστον καὶ μάλιστα τοῦ θεοῦ τοῖς χρήμασιν ἐπελθόντες οἱ ἐν Φωκεῦσι δυνάσται, καὶ ἡ Γαλατῶν στρατιά. ἔμελλε δὲ ἄρα οὐδὲ τῆς Νέρωνος ἐς πάντα ὀλιγωρίας ἀπειράτως ἕξειν, ὃς τὸν Ἀπόλλωνα πεντακοσίας θεῶν τε ἀναμὶξ ἀφείλετο καὶ ἀνθρώπων εἰκόνας χαλκᾶς.

Το ιερό των Δελφών λειτουργούσε ακόμα στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. Ο Μ. Κωνσταντίνος αφαίρεσε από αυτό τα έργα τέχνης για να διακοσμήσει την Κωνσταντινούπολη και το 392 έκλεισε με διάταγμα του αυτοκράτορα Θεοδόσιου Α΄. Πάνω στα ερείπια του ιερού των Δελφών χτίστηκε κατά τον 11ο αιώνα ένας οικισμός με το όνομα Καστρί.

Από την Αναγέννηση και μετά άρχισαν να επισκέπτονται την περιοχή διάφοροι περιηγητές αναζητώντας ίχνη του αρχαίου μαντείου. Οι πρώτες ανασκαφές στο χώρο ξεκίνησαν το 1892 από τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή και μαζί με την Ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία γίνονται μέχρι σήμερα διάφορες εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης των μνημείων.

Ο αρχαιολογικός χώρος

Ο αρχαιολογικός χώρος των Δελφών περιλαμβάνει το Τέμενος του Απόλλωνα με το ναό του θεού, το Θησαυρό των Αθηναίων, το Θέατρο και το Στάδιο. Λίγα μέτρα νοτιότερα δίπλα στο σημερινό δρόμο Δελφών-Αράχοβας βρίσκεται το Τέμενος της Αθηνάς Προναίας με τη Θόλο και το συγκρότημα του Γυμνασίου. Η εμπειρία της επίσκεψης στους Δελφούς είναι μοναδική και μαγευτική. Το ιερό ήταν κτισμένο σε μια θεϊκή τοποθεσία και δίκαια χαρακτηρίστηκε ως το κέντρο του αρχαίου κόσμου.

Το ιερό του Απόλλωνα

Το ιερό της Αθηνάς Προναίας

Η είσοδος στους Δελφούς γινόταν κατά την αρχαία εποχή από το ιερό της Αθηνάς Προναίας. Στο ιερό βλέπουμε σήμερα τα κατάλοιπα των δυο ναών της θεάς Αθηνάς, του θησαυρού των Μασσαλιωτών και τη μερικώς αναστηλωμένη Θόλο. Ο πρώτος ναός της Αθηνάς χτίστηκε τον 6ο αιώνα π.Χ. Ήταν δωρικός περίπτερος ναός με περιμετρική κιονοστοιχία 6×12 κιόνων και πρόναο με δυο κίονες ανάμεσα σε παραστάδες. Ο δεύτερος ναός χτίστηκε τον 4ο αιώνα π.Χ. και ήταν μικρότερος σε διαστάσεις από τον πρώτο. Διέθετε μόνο έξι κίονες στην πρόσοψη και πρόναο με δυο ιωνικούς ημικίονες ανάμεσα σε παραστάδες.

Το κτίριο της Θόλου είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά κτίρια του τεμένους της Αθηνάς Προναίας. Ο επισκέπτης βλέπει αναστηλωμένους τρεις κίονες, οι οποίοι δίνουν μια εικόνα της μεγαλειώδους κατασκευής των αρχαίων χρόνων. Η Θόλος ήταν δωρικού ρυθμού και αποτελούνταν από κυκλικό σηκό και εξωτερική κυκλική κιονοστοιχία 20 κιόνων. Χτίστηκε το 380 π.Χ. και η διάμετρος της ήταν 14,75 μέτρα. Η ζωφόρος ήταν διακοσμημένη με ανάγλυφες παραστάσεις από την Αμαζονομαχία και την Κενταυρομαχία. Ήταν κατασκευασμένη από παριανό και πεντελικό μάρμαρο, καθώς και ασβεστόλιθο από την Ελευσίνα.

Το Γυμνάσιο των Δελφών

Το Γυμνάσιο των Δελφών βρισκόταν δυτικά του ιερού της Αθηνάς Προναίας και χτίστηκε τον 4ο αιώνα π.Χ. Εκεί γίνονταν η προετοιμασία των αθλητών πριν τη συμμετοχή τους στους αγώνες των Πυθίων. Ο χώρος του γυμνασίου περιλάμβανε πολλές αίθουσες, όπως την παλαίστρα, τα λουτρά, τα αποδυτήρια των αθλητών και τη Στοά. Η παλαίστρα ήταν τετράγωνη με μια αυλή στη μέση και στοές περιμετρικά. Στην αίθουσα των λουτρών υπήρχε μια στρογγυλή δεξαμενή διαμέτρου δέκα μέτρων και βάθους 1,80 μ. Κατά τη ρωμαϊκή εποχή προστέθηκαν στο χώρο του Γυμνασίου θερμά λουτρά. Στη Στοά γίνονταν οι προπονήσεις των αθλητών για το αγώνισμα του δρόμου.

Το μουσείο των Δελφών

Το αρχαιολογικό μουσείο των Δελφών είναι καταπληκτικό. Στεγάζει όλα τα ευρήματα από τις ανασκαφές σε 14 αίθουσες. Η συλλογή του περιλαμβάνει αγάλματα, έργα μικροτεχνίας και αρχιτεκτονικά γλυπτά. Μερικά από τα πιο σημαντικά εκθέματα του είναι ο Ηνίοχος, η Σφίγγα των Ναξίων, ο κίονας με τις τρεις χορεύτριες και ο Ομφαλός.

Η Σφίγγα των Ναξίων ήταν ανάθημα των κατοίκων της Νάξου και αντικατόπτριζε την οικονομική και πολιτική δύναμη του νησιού κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. Ήταν ένα τεράστιο άγαλμα τοποθετημένο πάνω σε ιωνικό κίονα ύψους 10 μέτρων και κατασκευασμένο από ναξιώτικο μάρμαρο. Η Σφίγγα έφερε ζωηρά χρώματα και είχε πρόσωπο αρχαϊκής κόρης, στήθος πουλιού και πόδια λιονταριού. 

Ο μαρμάρινος ομφαλός που υπάρχει στο μουσείο είναι σκεπασμένος από ένα δικτυωτό πλέγμα από τούφες μαλλιών και είναι ομοίωμα του αληθινού ομφαλού, που βρισκόταν στο άδυτο του ναού του Απόλλωνα. Ο κίονας με τις τρεις χορεύτριες βρίσκεται στην ίδια αίθουσα με τον Ομφαλό. Είναι μοναδικής ομορφιάς και αρχιτεκτονικής. Είχε ύψος 11 μέτρων και ήταν διακοσμημένος με φύλλα ακάνθου. Οι χορεύτριες είχαν ύψος δύο μέτρα και πάνω τους υψώνονταν ένας τρίποδας που στήριζε ένα χάλκινο λέβητα. Αυτό το ανάθημα από πεντελικό μάρμαρο ήταν έργο του 4ου αιώνα π.Χ. 

Το πιο φημισμένο έκθεμα του μουσείου είναι ο Ηνίοχος, έργο του 5ου αιώνα π.Χ. Στην πλήρη σύνθεση του, το χάλκινο άγαλμα του Ηνιόχου βρισκόταν πάνω σε τέθριππο άρμα. Ήταν προσφορά του τύραννου της Γέλας Πολύζαλου για να τιμήσει τη νίκη του στους αγώνες των Πυθίων στο άθλημα της αρματοδρομίας. Ο Ηνίοχος είχε ύψος 1,80 μ. και ήταν ντυμένος με τον τυπικό χιτώνα των ηνιόχων. Τα μάτια του είναι φτιαγμένα από γυαλί και ημιπολύτιμο λίθο. Το εκπληκτικό στο άγαλμα του Ηνιόχου είναι η αληθοφάνεια του.

Προτάσεις βιβλίων

Jon. D. Mikalson - Αρχαία ελληνική θρησκεία

Αρχαία ελληνική θρησκεία

Ο Μίκαλσον, μέσα από μια πλούσια εικονογράφηση και παράθεση χωρίων από ιστορικές και λογοτεχνικές πηγές, από νόμους, επιτάφιους και επιγραφές, προτείνει μια ακτινογραφία του πολυθεϊσμού των αρχαίων Ελλήνων. Δίχως να παραλείπει τις μεγαλύτερες πανελλήνιες λατρείες των Δελφών και της Ολυμπίας, ο συγγραφέας εστιάζει τη συζήτηση κυρίως στην Αθήνα, επειδή τα δεδομένα –καλλιτεχνικά, αρχαιολογικά και επιγραφικά– είναι απείρως πλουσιότερα για την πόλη του Περικλή από ό,τι για οποιαδήποτε άλλη ελληνική πόλη-κράτος. Εδώ φανερώνεται καλύτερα η συνεκτικότητα του αρχαιοελληνικού θρησκευτικού συστήματος.

Τέτη Θεοδώρου - Άγριες τελετές

Άγριες τελετές

Οι Άγριες Τελετές είναι μια συλλογή διηγημάτων εμπνευσμένη από το έργο του Παυσανία, τον οποίο ακολουθεί στο ταξίδι του, αναζητώντας τις πηγές του. Κάθε διήγημα σχετίζεται με ένα έθιμο ή μια τελετή, δραματοποιώντας τα, χωρίς από την αφήφηση να απουσιάζει το φανταστικό στοιχείο. Οι Άγριες Τελετές είναι ένα ταξίδι στις απαρχές της Ιστορίας, από τη γέννηση του Δωδεκάθεου μέχρι την καταστροφή της Ολυμπίας και των Δελφών από τους Βησιγότθους. Το έργο απευθύνεται στο ευρύ αναγνωστικό κοινό, ως οικείο με τα Ομηρικά Έπη και τη λαογραφία, αλλά και στο ειδικό κοινό του φανταστικού, καθώς συνομιλεί με αρχαίους μύθους και δοξασίες.

Παυσανίας - Ελλάδος Περιήγησις (Φωκικά)

Ελλάδος Περιήγησις / Φωκικά

Ο Παυσανίας γεννήθηκε γύρω στο 110 μ.Χ. στη Μαγνησία του Έρμου, στη Μ. Ασία, και πέθανε το 180. Έχοντας πιθανώς μόνιμη εργασία στη βιβλιοθήκη της Περγάμου και οικογενειακή περιουσία, έκανε από νέος πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, την Αίγυπτο, τη Συρία, τη Ρώμη και αλλού. Η συγγραφή του, η "Ελλάδος Περιήγησις", προσφέρει πλούσιο αρχαιογνωστικό υλικό και υπήρξε για τους μεταγενέστερούς του πηγή άφθονων πληροφοριών για τη μυθολογία, την πολιτική ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό, αλλά και οδηγός της αρχαιολογικής σκαπάνης στην αρχαία τοπογραφία, κατά τις ανασκαφές σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Πηγές άρθρου - χάρτης

Πηγές άρθρου

  1. Μεγάλη Γενική Εγκυκλοπαίδεια ΥΔΡΙΑ της Εταιρείας Ελληνικών Εκδόσεων, Αθήνα 1982
  2. Καστριώτη Παναγιώτη έφορου αρχαιοτήτων ΟΙ ΔΕΛΦΟΙ, Αθήνα 1894 (σε pdf)
  3. Πύλη ΟΔΥΣΣΕΑΣ του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού
  4. Πλήρης ταξιδιωτικός οδηγός EXPLORER για τη Στερεά Ελλάδα και Εύβοια, 2003
  5. Νικ. Δ. Παπαχατζή, ΠΑΥΣΑΝΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΙΣ (Βοιωτικά & Φωκικά), Εκδοτική Αθηνών Α.Ε., Αθήνα 1981
  6. Λήμμα στη Wikipedia

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Facebook
Twitter
Pinterest
Email

Χάρτης

Φωτογραφίες : Απρίλιος 2017

Χρήσιμοι σύνδεσμοι

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ετικέτα
error: Προστατευμένο περιεχόμενο!!